Tento článek je nutno přečíst až do konce.
Profesionální kandidát
Text byl převzat tak, jak se objevil na zivotvkorporaci.cz, autor neni znám. Pokud by se autor chtěl přihlásit k autorství, tak jej rád doplním.
---
Profesionální kandidát
Duben 1, 2013
Korporace
Komentáře: 17
Profesionální kandidát je člověk, který proplouvá korporacemi. Okupuje nejvyšší posty a zhruba jednou za dva roky vymění působiště. Nikdy neklesne o patro.
Zaměřuje se na nadnárodní firmy, které mají problém prorazit na českém trhu a hledají odborníka, eso, které jim to umožní. Tento člověk má výtečné CV, hodně zkušeností z mnoha firem, umí jazyky a slibuje zázraky. Za to chce, pochopitelně, hodně peněz.
Když vám přijde na pohovor a zeptáte se ho, proč opustil předchozí zaměstnání, tak se dozvíte, že splnil úkol, zkonsolidoval firmu a hledá nové výzvy. Profesionální kandidát se také ohání spoustou absolvovaných školení, certifikátů a kurzů. Téměř jistě bude diponovat nějakým tím exotičtějším titulem: MBA (nejlépe e-learningově), MSc nebo třeba jen BA (Hons).
Je to miláček personálních agentur, jelikož se pravidelně vrací a vydělává jim spoustu peněz. Je od nich vychválený, vyzdobený a nadupaný motivačními sračkami. Během debaty o jeho představě vedení a práci vám řekne, že je potřeba táhnout za jeden provaz. Případně přihodí, že není důležité, jaký dres máte na sobě, ale je důležité ho úplně propotit. Konkrétního se nedozvíte nic.
Korporace ho zaměstná do vedoucí pozice, řekněme v září 2011.
Září – říjen
Profesionální kandidát: “Rozkoukávám se, mapuju procesy, hledám slabá místa.”
Korporace: “Ok, super, je to odborník, chopil se toho.”
Listopad – prosinec
PK: “Mám zmapováno, přemýšlím, jak implementovat, aby efekt byl co nejlepší.”
K: “Ok, super, sice už je tam čtyři měsíce, ale budiž.”
Leden – únor
PK vyhodí pár lidí, dělá výběrová řízení na další odborníky.
PK: “Pracujeme na tom, už jsme skoro tam.”
K: “Ty jo, už půl roku nic, ale má v tom jasno, tak ho necháme, aspoň se snížily OPEXy.”
Březen – duben
Výběrová řízení dopadla průserem, firma se začíná zadrhávat, pár zákazníků odešlo. PK zbrkle outsourcuje to, co předtím zrušil. OPEXy zběsile narůstají. PK začíná posílat trapné power pointové prezentace s akčními plány.
PK: “Dopadá na nás krize, ale stojíme pevně. Dva měsíce a budeme úplně nejvíc, tady vidíte, vše jde podle plánu.”
K: “Ty vole, je to horší, než před osmi měsíci, asi bychom měli hledat někoho jiného.”
Květen – červen
Firma je v prdeli, zákazníci houfně odcházejí. Nejlepší zaměstnanci si dělají profily na Jobsech anebo navštěvují personálky.
PK: “Chápu, je to těžké, stojíme nad propastí, ale vyznám se, kdokoliv jiný by se musel alespoň půl roku rozkoukávat. Navíc teď pracuji na super zakázce. Když to vyjde, stanete se topkou, leaderem na trhu a všichni se k vám pohrnou.”
K: “Kurva, má pravdu. Ale zkusíme, jestli mu to vyjde, tak to bude bomba a nás taky pochválí. Když ho teď vyhodíme, co si o nás řeknou naši šéfové, že jsme vybrali kripla.”
Červenec – srpen
Jsou prázdniny, kšefty letí strmě dolů, nálada ve firmě je mizerná. Zaměstnanci jsou demotivovaní a jedou na půl plynu. PK najímá nového HR managera, který nechává montovat GPS do aut, instaluje programy na monitorování činnosti na počítačích a fasují se čipové karty. Zbytek schopných jedná s konkurencí o zaměstnání.
PK: “Rozumím, všechno je jasné, ale pochopte, je tu ten kšeft. Teď, o dovolených, se nerozhodne, ale hned poté je to tady.”
K: “Ok, ale důvěra je nalomená.” Otevřeně se baví o změně.
Září – říjen
Kšeft překvapivě nevyšel, vše je nakurvené. Týpek je na odstřel.
PK: “Chlapi, asi jsme udělali chybu oba dva. Vy jste očekávali ode mě něco jiného, než jsem vám mohl dát a já si to také představoval jinak. Bohužel, ale zase na rovinu, chyby se stávají a je dobré, že jsme na to kápli tak brzo. Já to balím.”
K: “Uf, to je charakter. Místo, aby tady z nás tahal prachy, tak to prostě přizná, že se sem nehodí. To si zaslouží hezké odstupné. No a kdyby se náhodou ptal někdo na reference, tak ho pochválíme. Přece neřekneme, že jsme najali blbce.”
Profesionální kandidát opouští firmu a do jeho CV přibude další řádek:
2011 – 2012
“Nějaká známá zahraniční firma” – Generální ředitel
Krizový manažer: snížení headcountu, redukce OPEX. zefektivnění procesů, aplikace nového systému motivace zaměstnanců.
Životnost Profesionálního kandidáta je od jednoho do čtyř let. V závislosti na setrvačnosti korporace, její velikosti a schopnosti hrát golf a tenis. Nejsmutnější je, že z těch keců, které vedou, sami nabudou dojmu, že jsou opravdu přínosem. Jejich fanatismus si nezadá s islámským sebevrahem.
Před čtrnácti dny jsem se na jedné akci setkal s jedním takovým. Nepamatuji si přesně, ale zhruba v roce 2008 od nás odešel po vzájemné dohodě pro neschopnost z pozice regionálního šéfa. Teď dělá generála u jednoho z našich menších dodavatelů.
Když jsem se s ním bavil, tak on byl absolutně přesvědčený, že tu naši firmu pozvedl.